Σάββατο 10 Ιανουαρίου 2015

ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΤΗΣ ΠΑΡΟΥ

Ἡ νῆσος Πάρος, εὐλογημένο κυκλαδίτικο νησί, ἔτυχε τῆς εὔνοιας τοῦ Θεοῦ νὰ εἶναι ἁγιοτόκος καὶ ἁγιοτρόφος.
Ἀπὸ τὸν 9ον αἰῶνα ἡ ὁσία Θεοκτίστη ἀπὸ τὴ Λέσβο ἀσκήτευσε κυρίως στὸ χῶρο ὅπου δεσπόζει ἡ Ἑκατονταπυλιανή, στὴν ὁποία καὶ φυλάσσεται τμῆμα τοῦ τιμίου λειψάνου της.
Τὸν 18ον αἰῶνα στὸ χωριὸ Κῶστος γεννᾶται ἡ μεγάλη προσωπικότητα, ὁ ἅγιος Ἀθανάσιος, ποὺ καθιστᾷ τὴν Πάρο ἁγιοτόκο. Στὸ ἴδιο χωριὸ σήμερα ὑψώνεται μεγαλοπρεπὴς ὁ ναός του καὶ οἱ Πάριοι σεμνύνονται γιὰ τὸν Ἅγιό τους.
Τὸν 19ον αἰῶνα ἡ Πάρος γίνεται καὶ πάλι ἁγιοτρόφος τοῦ ἐξ Ἰωαννίνων ἀνδρὸς Ἀρσενίου, ὁ ὁποῖος ἀσκητεύει, δρᾷ πνευματικὰ στὴν εὐλογημένη γῆ της καὶ ἁγιάζεται. Ἔτσι ἡ τριάδα τῶν Ἁγίων καθίσταται τὸ καύχημα καὶ ἡ δόξα τοῦ Αἰγαιοπελαγίτικου νησιοῦ...

Στὴ συνείδηση τῶν Παρίων καὶ γενικὰ τῶν ὀρθοδόξων χριστιανῶν ἅγιοι εἶναι καὶ τὰ εὐλογημένα τέκνα τῆς Πάρου,  ὁ Κύριλλος Παπαδόπουλος (1748 – 1833) ἀπὸ τὴ Μάρπησσα καὶ ὁ γέρων Ἰωσὴφ ὁ Ἡσυχαστὴς (1897 – 1959) ἀπὸ τὶς Λεῦκες.
Πολλὰ βιβλία ἔχουν γραφεῖ καὶ γιὰ τοὺς δύο, ἁγιογραφήθηκαν, ὑμνογράφοι συνέταξαν Ἀκολουθίες γι’ αὐτούς καὶ τιμῶνται ὡς Ἅγιοι. Ὁ μακαριστὸς π. Μωυσῆς ὁ Ἁγιορείτης τοποθετεῖ τὴν μνήμη τοῦ Κυρίλλου ὡς ἁγίου 11 Ἰουλίου. Στὸ χρόνο ποὺ ἀνέτειλε, ὁλόκληση ἡ Παροναξία περιμένει ἀπὸ τὸ Οἰκουμενικὸ Πατριαρχεῖο τὴν ἐπίσημη ἁγιοκατάταξη στὸ ἑορτολόγιο τῆς Ἐκκλησίας τοῦ ἀπὸ τὴ μικρὰ πόλη Πάκια τῆς Λακωνίας π. Φιλοθέου Ζερβάκου (1884 - 1980), ἡγουμένου τῆς Ζωοδόχου Πηγῆς Λογγοβάρδας, ὁ ὁποῖος ἔγινε ὁ πνευματικὸς φάρος στὶς μέρες μας καὶ ὁ πνευματικὸς καθοδηγητὴς πληθώρας πιστῶν στὴ σωτηρία τόσο στὴν Πάρο ὅσο καὶ στὴν ὑπόλοιπη Ἑλλάδα ἀλλὰ καὶ στὸ ἐξωτερικό.  
Εὐλογημένη ἡ νῆσος Πάρος! Οἱ Ἅγιοί της εἶναι πολλοί, ποὺ τὴν καθιστοῦν ἁγιοτόκο καὶ ἁγιοτρόφο. Πόσοι μοναχοὶ στὰ εὐλογημένα της Μοναστήρια δὲν ἀκολούθησαν «τὸ ἐσφαγμένον Ἀρνίον» καὶ ἀποτελοῦν πολῖτες τῆς ἄνω Βασιλείας εὐφραινόμενοι καὶ δοξολογοῦντες τὸν τριαδικὸ Θεὸ «σὺν πᾶσι τοῖς ἁγίοις καὶ Ἀγγέλοις» τῆς θριαμβεύουσας Ἐκκλησίας;
Πέρα ὅμως ἀπὸ ὅλους τοὺς Ἁγίους ποὺ ἐκόσμησαν καὶ ἐδόξασαν τὴν Πάρο, ὑπάρχουν καὶ οἱ Ἅγιοι ἐπίσκοποι, οἱ ὁποῖοι ἐποίμαναν κατοίκους τῆς πόλεως Παρίου, τὴν ὁποία πόλη εἶχαν κτίσει Πάριοι καὶ εἶχαν ἐγκατασταθεῖ σ’ αὐτὴν σύμφωνα μὲ ὅσα γράφει ὁ ἅγιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης στὸ Συναξαριστή του. Συγκεκριμένα μεταφέρουμε ἐδῶ αὐτούσια τὰ Συναξάρια τοῦ ἁγίου Βασιλείου, ἐπισκόπου Παρίου, ποὺ ἑορτάζει 12 Ἀπριλίου καὶ τοῦ ἁγίου ἱερομάρτυρος Θεαγένους (στὴν παραπομπή ὁ ἅγιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης τὸν ἀναφέρει καὶ Θεογένη), ἐπισκόπου Παρίου, ποὺ ἑορτάζει 2 Ἰανουαρίου.:

Α´. Συναξάρι τοῦ ἁγίου Βασιλείου, ἐπισκόπου Παρίου.



Β´. Συναξάρι τοῦ  ἁγίου ἱερομάρτυρος Θεαγένους, ἐπισκόπου Παρίου  μὲ τὴν παραπομπὴ τοῦ ἁγίου Νικοδήμου γιὰ τὴ δεύτερη ὀνομασία τοῦ ἁγίου Θεαγένους.


Οἱ ἅγιοι τοῦ Παρίου Βασίλειος καὶ Θεαγένης παραμένουν στὴν πλειονότητα τῶν κατοίκων τῆς Πάρου ἄγνωστοι. Ἐποίμαναν Παρίους ἐκτὸς τῆς Πάρου καί, ἄν ἦσαν γνωστοί, σίγουρα θὰ ἐτιμῶντο ἀπὸ τὸν εὐσεβῆ λαὸ τῆς Πάρου καὶ θὰ πλούτιζαν τὸ Ἁγιολόγιό της.
Εὐλογημένο τὸ νησὶ τῆς Πάρου, εὐλογημένοι οἱ κάτοικοι, εὐλογημένοι καὶ οἱ Ἅγιοί της, οἱ ὁποῖοι παραμένουν διαχρονικοὶ πνευματικοὶ τηλαυγεῖς φάροι, ποὺ φωτίζουν ὅσους θελήσουν νὰ ὑπερβοῦν τὰ γήινα καὶ νὰ ζήσουν πνευματικά.
Σὰν κατακλεῖδα στὸ παρὸν ἄρθρο ἐκφράζουμε τὴν εὐχή:  
Σύντομα νὰ πλουτήσει τὸ Ἁγιολόγιο τῆς Πάρου καὶ μὲ τοὺς ἁγίους Βασίλειο καὶ Θεαγένη, ἐπισκόπους Παρίου, ἀλλὰ καὶ μὲ τὴν ἐπίσημη ἁγιοκατάταξη στὸ Ἑορτολόγιο τῆς Ἐκκλησίας μας τοῦ π. Φιλοθέου Ζερβάκου, τοῦ Κυρίλλου τοῦ Νέου καὶ τοῦ Ἰωσὴφ τοῦ Ἡσυχαστοῦ, οἱ ὁποῖοι μάλιστα προηγήθηκαν χρονικὰ τοῦ π. Φιλοθέου.
Ἄς ἔχουμε ὅλων τὴν εὐχή.

Εἰρήνη Β. Πολυκρέτη

                                                                 Θεολόγος


*Μὲ τὴν ὲπίκαιρη ἑορτή τοῦ ἁγίου Θεαγένους  ἐπισκόπου Παρίου, ἀφιερώνω στὸν εὐσεβῆ λαὸ τῆς Πάρου τὸ παρὸν ἄρθρο.


Δεν υπάρχουν σχόλια: