Σάββατο 27 Απριλίου 2013

Ποιοι μπαίνουν σε ρύθμιση με 48 δόσεις και ποιοι... ελπίζουν σε 24

«Δίκοπο μαχαίρι» θα είναι η αίτηση υπαγωγής σε ρύθμιση χρεών με τους νέους όρους που προβλέπει το πολυνομοσχέδιο που κατέθεσε τα μεσάνυχτα στη Βουλή η κυβέρνηση. Όσοι το ζητήσουν επειδή δελεάζονται από τις επιπλέον δόσεις ή το χαμηλότερο επιτόκιο υπερημερίας, θα πρέπει να γνωρίζουν πως μπαίνουν ουσιαστικά στον προθάλαμο της κατάσχεσης.

 
Μέχρι τον Ιούνιο του 2017 θα πρέπει να εξοφλήσουν τις παλαιές οφειλές τους (βεβαιωμένες ή ληξιπρόθεσμες έως 31.12.2012) όσοι χρωστούν στο δημόσιο. Αλλά πρέπει και να...
πληρώνουν ανελλιπώς όλα τα νέα χρέη τους. Μισθωτοί και συνταξιούχοι -αλλά όχι επιτηδευματίες- που χρωστούν στην εφορία, μπορούν να εξοφλήσουν σε 48 ή και περισσότερες ισόποσες μηνιαίες δόσεις, ανάλογα με τα εισοδήματά τους, χάνουν όμως το ευεργέτημα της απαλλαγής των προσαυξήσεων που προβλέπεται για όσους μπουν στη ρύθμιση με τις 48 δόσεις. Για χρέη στα ασφαλιστικά Ταμεία όμως (πλην του ΝΑΤ) προβλέπεται και ελάχιστη δόση 50 ευρώ το μήνα (για όσους χρωστούν έως 5.000 ευρώ) που «περιορίζει» σε 100 μηνιαίες δόσεις το πολύ.
Ωστόσο οι ρυθμίσεις για χρέη προς την εφορία δεν εξασφαλίζουν προστασία από τις κατασχέσεις περιουσιακών στοιχείων! Όπως τονίζεται στο πολυνομοσχέδιο ακόμα και όταν κάποιος φορολογούμενος είναι συνεπής στην καταβολή των δόσεων, το δημόσιο μπορεί:
- να επιβάλλει κατασχέσεις και να εγγράφει υποθήκες σε περιουσιακά στοιχεία του οφειλέτη των συνυπόχρεων προσώπων ή των εγγυητών,
- να δίνει εντολή παρακράτησης μέρους ή του συνόλου της χρηματικής απαίτησης του οφειλέτη από τρίτα πρόσωπα
- να μην χορηγεί στον οφειλέτη αποδεικτικό ενημερότητας, ακόμα και αν συντρέχουν οι προϋποθέσεις.
«Ελπίζουν» σε έως 24 δόσεις
Στη ρύθμιση μπορούν θεωρητικά να μπουν, αν το ζητήσουν, και  όσοι πληρώνουν με συνέπεια παλαιές ρυθμίσεις. Δεν θα πάρουν όμως επιπλέον δόσεις, αλλά τις ίδιες ή λιγότερες (!) ενώ θα βρίσκονται με το ένα πόδι στον προθάλαμο της κατάσχεσης. Μόνος λόγος που φαίνεται πως μπορεί να τους ωθήσει να το κάνουν είναι να επιλέξουν τις ίδιες ή λιγότερες δόσεις για να τύχουν έκπτωσης στις προσαυξήσεις ή καλύτερο επιτόκιο υπερημερίας (8,75% ετησίως αντί 15% με τα σημερινά δεδομένα).
Πρακτικά, όσοι δεν πλήρωσαν τη δόση τους πχ τον περασμένο Δεκέμβριο ή και τον Ιανουάριο του 2013 αλλά την άφησαν και απλήρωτη για δύο συνεχόμενους μήνες, έχασαν ήδη τη ρύθμιση και μπορούν να ενταχθούν στη ρύθμιση με τις 48 δόσεις.
Οι υπόλοιποι όμως, αν χάσουν τη ρύθμιση που εξυπηρετούν τώρα ή στο μέλλον, μπορούν να προσβλέπουν στην «πάγια» ρύθμιση, η οποία θα προβλέπει πλέον 12 δόσεις αλλά που μπορεί να διπλασιάζονται και σε 24, αν επικαλεστούν έκτακτους λόγους ανάγκης.
Έτσι, εφόσον δεν εκδοθούν άλλες οδηγίες προς τις εφορίες από το υπουργείο Οικονομικών, μπορούν οι οφειλέτες να αυξήσουν το υπόλοιπο των δόσεων που πρέπει να πληρώσουν με την παλαιά ρύθμιση, σε έως και 24 αν το ζητήσουν και αποδείξουν την οικονομική αδυναμία τους.
Συγκεκριμένα για αυτούς τους «συνεπείς» , φαίνεται πως ανοίγει και ένα «παράθυρο» ώστε να μπουν στην «πάγια» ρύθμιση με τις 12 δόσεις, που αφορά στα χρέη που θα καταστούν ληξιπρόθεσμα από το 2013 και μετά. Απαιτείται όμως μεγάλη προσοχή γιατί είναι και θέμα ερμηνείας που θα δώσει το υπουργείο ή ο έφορος.
Με την προϋπόθεση πάντως ότι το υπουργείο δεν θα δώσει αντίθετες οδηγίες  στις εφορίες, αν οι οφειλέτες έχουν λιγότερες δόσεις, ενδεχομένως να μπορέσουν, αν «χάσουν» την παλαιά ρύθμιση μέσα στη χρονιά αφήνοντας απλήρωτες 1-2 δόσεις, να ζητήσουν στη συνέχεια να υπαχθούν στις δώδεκα που προβλέπει η «πάγια».
Ίσως μάλιστα, αν επικαλεστούν κάποια «έκτακτη αιτία» -όπως αναφέρει ο νόμος- μπορούν και να διπλασιάσουν τις δόσεις σε 24. Πρέπει όμως πρώτα και το υπουργείο Οικονομικών να αποσαφηνίσει με εγκυκλίους που θα εκδοθούν τι εννοεί ως «έκτακτη αιτία», αφού η αιτιολογική του νομοσχεδίου κάνει λόγο μόνο για «έκτακτη και μη αναμενόμενη οφειλή», αλλά όχι πχ για αιφνίδια απώλεια εργασίας ή εισοδήματος, προβλήματα υγείας κλπ.
Πιθανώς δηλαδή να πρέπει κάποιος να επικαλεστεί πχ ένα φόρο κληρονομιάς που εκτάκτως καλείται να πληρώσει χωρίς να περιμένει, αν και δεν αποκλείεται να θεωρείται «μη αναμενόμενη» οφειλή ένα «χαράτσι» (πχ Έκτακτο Ειδικό Τέλος Ακινήτων για το 2013) ή απλώς ένα απρόσμενα υψηλό εκκαθαριστικό φόρου.
Πότε «χάνεται» η νέα ρύθμιση
Η νέα ρύθμιση των 48 δόσεων χάνεται εύκολα όμως -και τότε απαιτείται άμεση καταβολή ολοκλήρου του υπολοίπου της οφειλής- εάν ο οφειλέτης:
α) δεν καταβάλλει εμπρόθεσμα μία δόση της ρύθμισης πέραν της μίας φοράς,
β) καθυστερήσει την καταβολή της τελευταίας δόσης της ρύθμισης για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο του ενός μηνός,
γ) δεν υποβάλλει τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος και του φόρου προστιθέμενης αξίας, καθ’ όλο το διάστημα της ρύθμισης καταβολής των οφειλών του και μέχρι την εξόφλησή τους,
δ) δεν είναι ενήμερος στις οφειλές του από την ημερομηνία υπαγωγής στη ρύθμιση και μετά,
ε) έχει υποβάλει ελλιπή ή αναληθή στοιχεία προκειμένου να του χορηγηθεί η ρύθμιση.
Οι δόσεις είναι έντοκες, με επιτόκιο ΕΚΤ + 8%, δηλαδή 8,75% ετησίως -με τα σημερινά δεδομένα.
Εκπτώσεις και μειώσεις

 
Οι αιτήσεις για τις 48 δόσεις θα ξεκινήσουν τον Ιούνιο. Ανάλογα με το χρόνο αποπληρωμής, προβλέπονται και εκπτώσεις επί των προσαυξήσεων που είχαν επιβληθεί έως την 1.1.2013.
Συγκεκριμένα προβλέπεται:
α) απαλλαγή 50% από τις προσαυξήσεις, εφόσον η καταβολή πραγματοποιηθεί εφάπαξ έως και την 30.6.2013,
β) απαλλαγή 40% επί των προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής, εφόσον η οφειλή εξοφληθεί έως και την 30.6.2014,
γ) απαλλαγή ποσοστού 35% των προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής, εφόσον η υπαχθείσα στη ρύθμιση οφειλή εξοφληθεί έως και την 30.6.2015,
δ) απαλλαγή 30% των προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής, εφόσον η υπαχθείσα στη ρύθμιση οφειλή εξοφληθεί έως και την 30.6.2016.
ε) απαλλαγή 25% των προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής, εφόσον η υπαχθείσα στη ρύθμιση οφειλή εξοφληθεί έως και την 30.6.2017.
Προϋπόθεση για όλα αυτά οι οφειλέτες πρέπει να έχουν υποβάλει τις φορολογικές τους δηλώσεις καθώς και να είναι ενήμεροι για τις οφειλες τους με ημερομηνία καταβολής από την 1.1.2013.

Δεν υπάρχουν σχόλια: