Σάββατο 30 Μαρτίου 2013

Kαθολικός αρχιεπίσκοπος Νάξου - Τήνου: να έρθει ο Πάπας στη Σύρο και την Τήνο!

Τον πάπα Φραγκίσκο στη Σύρο και στην Τήνο επιθυμεί να δει ο καθολικός Αρχιεπίσκοπος Νάξου-Τήνου-Άνδρου-Μυκόνου, αποστολικός τοποτηρητής της καθολικής επισκοπής Χίου και Μητροπολίτης παντός Αιγαίου, π. Νικόλαος.

Ολόκληρη η συνέντευξή του στην εφημερίδα "Κυκλαδική" έχει ως εξής:   


-Σας ξάφνιασε η απόφαση του Κονκλάβιου από τη στιγμή που με βάση τα προγνωστικά ο Πάπας Φραγκίσκος ο Α’ δεν ήταν στα φαβορί;

Η απόφαση  του Κονκλαβίου δε με ξάφνιασε καθόλου, διότι γνωρίζω ότι οι εκλέκτορες Καρδινάλιοι δε σκέπτονται όπως οι δημοσιογράφοι και τα Γραφεία στοιχημάτων, αλλά με τη συνείδησή τους και την αγάπη τους για την Εκκλησία.

Η Εκκλησία πιστεύει ότι στο Κονκλάβιο δεν έχουν ενεργό ρόλο μόνο οι εκλέκτορες αλλά και το Άγιο Πνεύμα το οποίο ενεργεί και φωτίζει το νου και την καρδιά τους για να ψηφίσουν τον άνθρωπο,  που ο Θεός έχει επιλέξει.

-Πιστεύετε ότι η επιλογή περιλαμβάνει κριτήρια και μη θρησκευτικά με βάση τη φημολογία περί εκλογής Πάπα ακόμη και από την Αφρική;

Η επιλογή είναι πάντοτε εκκλησιαστική και ακριβώς γι’ αυτό το λόγο θα μπορούσε ο Πάπας να προέρχεται  από όλες τις  Ηπείρους. Ο επίσκοπος Ρώμης είναι και ο Πάπας της Μίας Καθολικής Εκκλησίας. Η ελεύθερη εκλογή λοιπόν ενός Πάπα από κάθε τόπο της γης επιβεβαιώνει την καθολικότητα της Εκκλησίας.

Η Καθολική Εκκλησία δεν είναι μια  εθνική, φυλετική, δυτική ή ανατολική είναι πάντα  και με όλη τη σημασία της λέξης  καθολική.

-Τι πιστεύετε ότι θα φέρει στην Εκκλησία ο Πάπας Φραγκίσκος ο Α' στη διάρκεια της ποιμαντορίας του;

Ένα νέο πνεύμα, αυτό που δηλώνει και το όνομα που διάλεξε. Θα φέρει προπάντων περισσότερη ταπεινότητα και  απλότητα στην Εκκλησία. Ήδη οι πρώτες του πράξεις φανερώνουν μια συνέπεια λόγων και  έργων.

-Το γεγονός ότι προέρχεται από το τάγμα των Ιησουϊτών θα παίξει κάποιο ρόλο κι εάν ναι σε ποιο βαθμό;

Το ότι προέρχεται από το Μοναχικό Τάγμα των Ιησουϊτών Πατέρων δε θα παίξει κανένα ρόλο. Οι εκλέκτορες Καρδινάλιοι δεν επέλεξαν ένα μοναχικό  τάγμα και συγκεκριμένα των Πατέρων Ιησουϊτών, αλλά ένα πρόσωπο, μια προσωπικότητα που εκφράζει την απλότητα και την ταπεινότητα.

-Στην πρώτη του προσευχή ο Φραγκίσκος ο Α' μίλησε για μία ανάγκη της Εκκλησίας να γίνει πιο ταπεινή. Αυτό σημαίνει ότι είχε χάσει το δρόμο της;

Η Εκκλησία δεν είναι μια «ελίτ αγίων» αλλά μία «κοινότητα αμαρτωλών» ανθρώπων που νοσηλεύεται στο νοσοκομείο της Θείας Ευσπλαχνίας.

Το να ζητά ο νέος Πάπας από την Εκκλησία να γίνει πιο ταπεινή σημαίνει ότι η Εκκλησία χρειάζεται περισσότερη ταπεινοσύνη από αυτήν που μέχρι σήμερα διαθέτει.

Η Εκκλησία οφείλει συνεχώς να βελτιώνει τις αρετές της και προπάντων  την ταπεινότητα και την απλότητα που είναι και τα χαρακτηριστικά του Θείου Ιδρυτή, «ο οποίος αν και ήταν Θεός πήρε μορφή δούλου, γενόμενος άνθρωπος, σε όλα όμοιος προς εμάς εκτός της αμαρτίας (Φιλιπ.2,6)

-Η επιλογή του συγκεκριμένου Ποντίφικα μπορεί να βοηθήσει στην ακόμη μεγαλύτερη βελτίωση των σχέσεων ανάμεσα σε Καθολικούς και Ορθόδοξους;

Ναι, διότι πιστεύω πως για να βελτιωθούν οι σχέσεις  των δύο Αδελφών Εκκλησιών Καθολικής και Ορθοδόξου χρειάζεται η αρετή της ταπεινοσύνης και από τις δυο μεριές.

Σήμερα αυτή η αρετή είναι το ιδιαίτερο χάρισμα  του  Πάπα Φραγκίσκου. Την ίδια αυτή αρετή διαθέτει και ο Παναγιότατος Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ.Βαρθολομαίος. Έχω μάλιστα προσωπική εμπειρία από επίσκεψη μου στο Φανάρι.

Εξ άλλου τι άλλο μπορεί να σημαίνει το γεγονός ότι, την ημέρα της Θείας Λειτουργίας που τέλεσε ο Πάπας Φραγκίσκος για την ανάληψη των καθηκόντων του, ήταν παρών για πρώτη φορά μετά το 1054 και ο  Οικουμενικός Πατριάρχης κ. κ. Βαρθολομαίος;

Είμαι λοιπόν βέβαιος ότι θα βελτιωθούν οι σχέσεις των δύο αδελφών Εκκλησιών Καθολικής και Ορθοδόξου. Δεν νομίζω πως είναι μόνο τυχαίο το γεγονός ότι σήμερα η Εκκλησίας κατέχει  τρία Α. Τον Πάπα Φραγκίσκο τον Α, τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο τον Α και τον Αρχηγό της τον Ιησού Χριστό που είναι το Α και Ω.

-Ποιες είναι οι ανάγκες σήμερα του ποιμνίου στις οποίες η Εκκλησία πρέπει να στραφεί;

Η Εκκλησία σήμερα πρέπει να πλησιάσει όλους τους ανθρώπους καλής θέλησης και να δείξει ιδιαίτερη προσοχή στους μικρούς, απλούς και ταπεινούς. Να αγκαλιάσει  αυτούς που αγκάλιασε πρώτος ο Χριστός. Να συμμεριστεί τα προβλήματά τους και τις ανάγκες τους, να λύσει τα προβλήματα και να ικανοποιήσει τις ανάγκες με γνώμονα όμως το Ευαγγέλιο του Χριστού. Αυτός είναι ο αδιαπραγμάτευτος καταστατικός χάρτης της.

Η Εκκλησία οφείλει καθημερινά να εξαγνίζεται και να πλησιάσει περισσότερο το Χριστό. Να βοηθήσει  όλη την ανθρωπότητα να αναζητήσει και να βρει τον αληθινό  Θεό.

Είναι δεδομένο ότι υπάρχει μία ηθική κρίση. Αυτή έχει συνέπειες όχι μόνο στην πνευματική μας ζωή, αλλά και στην κοινωνική. Ακόμη και η οικονομική κρίση είναι επακόλουθο αυτής της ηθικής κρίσης.

Η Εκκλησία με συγκεκριμένες πράξεις πρέπει να βοηθήσει τον άνθρωπο να βιώσει τις ευαγγελικές αρχές. Πρέπει να αντιληφθεί ότι ο Θεός είναι αγάπη και «δεν κουράζεται να συγχωρεί», όπως είπε πρόσφατα ο Πάπας Φραγκίσκος.

Ο Θεός δεν είναι μακριά μας, είναι ανάμεσά μας. Είναι παρών κοντά μας στο πρόσωπο του διαφορετικού από μας ανθρώπου, του κάθε συνανθρώπου μας που για τους Χριστιανούς πρέπει να γίνεται ο πλησίον. Στο πρόσωπο των κάθε λογής φτωχών, των ανήμπορων, των προσφύγων, των μεταναστών, των ξεριζωμένων από την πατρίδα τους, των κάθε λογής ασθενών.

-Μήπως η Εκκλησία (Καθολική και Ορθόδοξη) έχει γίνει περισσότερο κοσμική απ' όσο οφείλει να είναι;

Πολλές φορές φαίνεται πράγματι ότι η Εκκλησία είναι περισσότερο κοσμική απ΄όσο οφείλει να είναι. Λέω φαίνεται γιατί υπάρχει η Εκκλησία που ζει την πνευματικότητα της, αλλά  δυστυχώς δεν κινεί το ενδιαφέρον των ΜΜΕ. Για σκεφθείτε τα τόσα Μοναχικά Τάγματα με τις  χιλιάδες μοναχούς και μοναχές που πίσω από ένα άβατο προσεύχονται για την Εκκλησία και την κοινωνία και στηρίζουν το έργο της  Εκκλησίας. Σίγουρα πιο εύκολα γίνεται αντιληπτό το κοσμικό της πρόσωπο από το πνευματικό της. Αυτό δε σημαίνει όμως ότι η Εκκλησία έχει γίνει περισσότερο κοσμική.

-Οι κάτοικοι στην επαρχία και δη στα νησιά των Κυκλάδων πόσο κοντά είναι σήμερα στην Εκκλησία;

Το θέμα δεν είναι να είναι κοντά στην Εκκλησία αλλά να αισθάνονται ότι είναι Εκκλησία. Η  Εκκλησία δεν είναι  ο επίσκοπος, οι ιερείς, οι μοναχοί και οι μοναχές, αλλά όλοι οι βαπτισμένοι.

Για να το συνειδητοποιήσουμε όλοι μας αυτό, οφείλουμε πρώτοι εμείς οι επίσκοποι και οι ιερείς  να βοηθήσουμε με την κατήχηση και με το κήρυγμά μας, αλλά προπάντων με την όλη συμπεριφορά μας. Πρέπει να κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν, ώστε τα λαϊκά μέλη της Εκκλησίας μέσα από τους διαφόρους θεσμούς της να αισθάνονται ενεργά μέλη και να εκφράζονται. Να μη χρησιμοποιούνται  μόνο για να υπηρετούν την Εκκλησία, αλλά  να την συνυπηρετούν μαζί με τον κλήρο. Μαζί  να ακολουθούν τα βήματα του Χριστού,  ο οποίος μας ερμηνεύει τις Γραφές και μας καίει από αγάπη τις καρδιές για να αγαπάμε το Θεό και τον πλησίον.

-Ακούγονται πολλές φήμες σχετικά με την παιδεραστία στους κόλπους της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας. Θεωρείται ότι είναι σύμπτωμα της εποχής ή απλώς μεγιστοποιείται λόγω της εμπλοκής ιερέων;

Τα όσα γράφουν τα ΜΜΕ για την παιδεραστία στους κόλπους της Εκκλησίας δεν είναι γεγονότα σημερινά, αλλά τα περισσότερα είναι περασμένων εποχών που σήμερα σκοπίμως έρχονται στην  επιφάνεια για να πληγεί το κύρος της Εκκλησίας. Κάθε φορά που η Εκκλησία έχει κάποια επιτυχία στην αποστολή, το πονηρό πνεύμα αντιδρά και οι σκοτεινές δυνάμεις προσπαθούν να την πλήξουν. Όμως ο Κύριος μας βεβαίωσε πως «δε θα την κατανικήσουν οι δυνάμεις του Άδη» (Ματθ. 16, 18)

Αυτό βέβαια δε σημαίνει ότι και σήμερα δεν υπάρχουν κάποια σκάνδαλα αυτού του είδους. Όμως δεν πρέπει να δίνουμε την εντύπωση ότι αυτό συμβαίνει με την πλειονότητα του κλήρου: Είναι παραπλανητικό και  άδικο.

Γιατί τα ΜΜΕ δεν ασχολούνται και με τη ζωή των αγίων ιερέων της Εκκλησίας; Γιατί αποσιωπούν τα παραδείγματα τόσων και τόσων ιερέων, μοναχών και μοναζουσών που δίνουν καθημερινά μαρτυρία της ολοκληρωτικής αφιερωμένης ζωής τους στο Θεό και στον άνθρωπο;

-Ποια είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα η Αρχιεπισκοπή Νάξου – Τήνου – Άνδρου - Μυκόνου  (και των άλλων νησιών) και πως μπορούν να λυθούν;

Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει σήμερα η Αρχιεπισκοπή μας είναι η έλλειψη νέων ιερέων. Παρόλο που προβλέπεται μέσα στο 2013 να έχουμε δύο χειροτονίες ιερέων, δεν παύει να παραμένει  το μεγάλο μας πρόβλημα.

Η άφιξη στη Χώρα μας μεγάλου αριθμού μεταναστών μας δημιούργησε αρκετά νέα ποιμαντικά προβλήματα. Από λίγες δεκάδες Καθολικών που ζούσαν στην Ελλάδα σήμερα υπολογίζουμε ότι είναι τουλάχιστον 300.000. Οι δυνάμεις μας δεν επαρκούν για να υπηρετήσουμε όλους αυτούς τους Καθολικούς Χριστιανούς, οι οποίοι μάλιστα  βρίσκονται σε κάθε πόλη της Ελλάδος.

Το γεγονός ότι κατοικούν σε πολλές πόλεις και χωριά που δεν υπάρχουν Ναοί μας για να τους εξυπηρετήσουμε, είναι ένα άλλο μεγάλο πρόβλημα.

Κάθε φορά που αποταθήκαμε στους αδελφούς μας Αρχιερείς  της Ορθοδόξου Εκκλησίας για να μας διαθέσουν ένα Ναό για την πνευματική εξυπηρέτηση των μεταναστών Καθολικών, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, υπήρξαν αρνήσεις. Θα γνωρίζετε πιστεύω ότι η Καθολική Εκκλησία στην Ευρώπη, ακόμη και στη Ρώμη, έχει προσφέρει εκατοντάδες Καθολικούς Ναούς για την εξυπηρέτηση των εκεί Ορθοδόξων Χριστιανών.  Η αμοιβαιότητα δε βλάπτει κανένα!

-Το έργο της αναστήλωσης της Μονής Ουρσουλινών έχει ολοκληρωθεί. Πώς θα αξιοποιηθεί από εδώ και πέρα;

Το έργο  δεν έχει ολοκληρωθεί. Υπολείπεται ο εξοπλισμός και η επίπλωση τα οποία αποτελούν σημαντικό κόστος. Μέχρι τώρα όλο το οικονομικό βάρος το έχει σηκώσει η Αρχιεπισκοπή μας. Όμως λυγίσαμε, δεν αντέχουμε περισσότερο. Αναζητούμε ευεργέτες άτομα και θεσμούς. Περιμένουμε!

Τώρα σκεπτόμαστε να διαθέσουμε κάποιους χώρους προς ενοικίαση για να καλυφθούν οι ανάγκες λειτουργίας του νέου αυτού Ποιμαντικού-Πνευματικού και Πολιτιστικού Κέντρου.

Ακόμη και η λειτουργία του ανελκυστήρα, που πολύ σύντομα θα φανεί τι προσέφερε στο Κάστρο και σε όλη τη Νάξο, χρειάζεται μία σχετική δαπάνη. Αυτή δεν αφορά μόνο στη λειτουργία του, αλλά και στο άτομο το οποίο θα πρέπει να προσληφθεί, για να συνοδεύει όσους τον χρησιμοποιούν.

Ήδη ετοιμάζουμε το πρόγραμμα λειτουργίας του έργου που θα πρέπει κατά το φετινό καλοκαίρι να προσφέρει τις πρώτες υπηρεσίες του. Θα δώσουμε τη δυνατότητα επίσκεψης της πινακοθήκης, του μουσειακού χώρου, της βιβλιοθήκης και θα φιλοξενήσουμε τους πρώτους επισκέπτες μας.

-Πώς κρίνετε την πρόταση που κατατέθηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο Σύρου να προσκληθεί στη Σύρο ο νέος Πάπας και τι σημαίνει αυτό για το νησί;

Τη βρίσκω να ικανοποιεί το συναίσθημα της μεγάλης πλειονότητας των κατοίκων της Σύρου.

Πιστεύω επίσης ότι ικανοποιεί και το συναίσθημα όλων των νησιών των Κυκλάδων όπου συμβιώνουν από αιώνες οι δύο Εκκλησίες Καθολική και Ορθόδοξη και αποτελούν υπόδειγμα προς μίμηση.

Ελπίζω η πρόσκληση, αν τελικά γίνει,  να μη σταλεί  προς τον αρχηγό του κρατιδίου του Βατικανού, αλλά στον Επίσκοπο και Πάπα Ρώμης. Αυτή είναι η πρώτη ιδιότητά του και αυτήν προβάλει από την πρώτη ημέρα της εκλογής του ο Πάπας Φραγκίσκος.

Θα μπορούσε να συνδυαστεί με την επίσημη πρόσκληση που του έχει γίνει από τον Υπουργό Εξωτερικών κ. Αβραμόπουλο να επισκεφθεί επισήμως την Ελλάδα. Να προβλεφθεί στο πρόγραμμα  και μία επίσκεψη στη Σύρο, όπως σκεπτόμαστε να κάνουμε κι εμείς για την Τήνο, ως Αρχιεπισκοπή και Μητρόπολη παντός Αιγαίου.

Δεν ξέρω, αν γνωρίζετε ότι, το νησί της Σύρου αποκαλείται και «νησί του Πάπα». Αυτό κάνει  την πρόταση και ελκυστική.

Βέβαια δεν είναι εύκολο μια τέτοια πρόταση, αν τελικά μετατραπεί σε επίσημη πρόσκληση, να ικανοποιηθεί στο άμεσο μέλλον. Καταλαβαίνετε πόσες χιλιάδες παρόμοιες προτάσεις ήδη θα έχουν γίνει και πόσες θα γίνουν ακόμη αυτές τις πρώτες ημέρες.

Καθώς όμως ο Πάπας Φραγκίσκος είναι τόσο απλός και ταπεινός, δεν ξέρω με ποια σειρά θα θελήσει να ικανοποιήσει τις πολλές προσκλήσεις για επίσκεψη. Δε θα μου έκανε εντύπωση αν ξεκινούσε από τις πιο απλές!

Για μένα η ολοκλήρωση των εργασιών της ριζικής ανακαίνισης του ιστορικού Καθεδρικού Ναού του Αγίου Γεωργίου στον οικισμό της Άνω Σύρου και τα προβλεπόμενα εγκαίνια μέσα στο 2014 θα μπορούσε να αποτελέσει μια όμορφη ευκαιρία να επισκεφτεί ο Πάπας Φραγκίσκος «το νησί του» και μαζί με τον Επίσκοπο της Σύρου Φραγκίσκο να εγκαινιάσουν τον ανακαινισμένο  Καθεδρικό Ναό.

Αυτό σίγουρα  θα χαροποιήσει και το Σεβασμιότατο Μητροπολίτη Σύρου κ. Δωρόθεο, ο οποίος έχει δώσει δείγματα χριστιανικής συνεργασίας με την Καθολική Εκκλησία.

Μια  τέτοια λοιπόν πρόταση δε μπορεί παρά όταν μετατραπεί από το Δήμο της Σύρου ή κάποιο άλλο Δήμο των Κυκλάδων σε πρόσκληση να μην είναι μόνο επιθυμητή αλλά γιατί όχι και εν καιρώ εφικτή!

Προσωπικά πιστεύω ότι ο Πάπας Φραγκίσκος θα εκπλήξει και θα καταπλήξει τη χριστιανοσύνη και την ανθρωπότητα γενικότερα. Τα πρώτα δείγματα ήδη τα είδαμε. Θα δούμε και  άλλα πολλά!

Θ.Κ.

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Εδώ Πάπας ….εκεί Πάπας !!!

Στο άκουσμα της προτάσεως του καθολικού αρχιεπισκόπου Νάξου-Τήνου-Άνδρου-Μυκόνου κλπ..π. Νικολάου έχω την αίσθηση πως άλλοι θα χαρούν και άλλοι θα σκανδαλισθούν. Σας βεβαιώ πως εγώ, ως Έλλην πολίτης και Νάξιος, θα καλοδεχόμουν την Α. Αγιότητα του Πάπα Ρώμης στο νησί μας στο πνεύμα της ευδοκίμησης της αγάπης και της συνδιαλλαγής με κάποιες «τοπικές» επιφυλάξεις που θα μπορούσαν όμως να αρθούν. Δεν είμαι από αυτούς που έχουν κορνιζαρισμένο δίπλωμα ορθοδόξου αλλά υποστηρίζω θερμότατα την Ορθοδοξία σαν κομμάτι της Εθνικής μας παράδοσης. Πιστεύω ακράδαντα πως τα δογματικά επιτελεία των εκκλησιών είναι τα μόνα αρμόδια για θρησκευτικά θέματα και απαντήσεις θρησκειολογικού περιεχομένου. Με αφορούν όμως τα θέματα που άπτονται της πολιτικής επιρροής και των αποτελεσμάτων τους στην καταγεγραμμένη πορεία της Νάξου μας. «Ιδού πεδίον δόξης λαμπρόν» αρχίζοντας με την καθολική αποδέσμευση από το Βατικανό όλων των εγγράφων που συνόδευαν τους επίσημους «μισσιονάριους» της Δυτικής Εκκλησίας, όταν η αποστολική «χάρις» τους αποβιβαζόταν στην πατρίδα μου (για τη Νάξο λέω) από το 1207 έως σήμερα. Τώρα αν αποδεσμευθούν και οι επιστολές που έλαβε και από τους τοπικούς τοποτηρητές του ή συνεργαζόμενους (που το βλέπω δύσκολο) θαρρώ πως η ναξιακή ιστορία θα ξαναγραφεί.
Λίγο πριν την επίσκεψή του επίσης, ας έκανε τον κόπο στο πνεύμα της συνεργασίας με τους Φραγκονάξιους ομοθρήσκους ή ομοϊδεάτες να ορίσει την αλήθεια με λίγες από τις αλάθητες λέξεις του περί του πιθανού εκκλησιαστικοπολιτικού και πολιτιστικού επεκτατισμού στο νησί μας .
Άρχισε και στον τόπο μας η «θρησκευτική γυμναστική» και δεν το πήρα χαμπάρι;
Τι άλλο να πω ο έρμος;

«Ο ΕΠΙ ΤΟΥ ΚΑΝΙΚΛΕΙΟΥ» της νήσου Νάξου