«Κρίσιμα» χαρακτηρίζονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τα υλικά υψηλής προστιθέμενης αξίας, τα οποία εάν και χρησιμοποιούνται ευρέως στις ηλεκτρονικές συσκευές, στην αυτοκινητοβιομηχανία και στις πράσινες τεχνολογίες παραγωγής ενέργειας, δεν παράγονται εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ούτε υπάρχουν μεταλλεία εξόρυξης στην Ευρώπη. Τα πολύτιμα μέταλλα της ομάδας της Πλατίνας (Πλατίνα, Παλλάδιο, Ρόδιο) εκτός από τις κλασικές τους εφαρμογές στην αργυροχρυσοχοΐα, είναι ευρύτατα διαδεδομένα στους καταλύτες αυτοκινήτων, στα κυκλώματα των ηλεκτρονικών υπολογιστών και στις φωτοβολταϊκές γεννήτριες (panels). Προκειμένου να μειωθεί η εξάρτηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης από τα υλικά αυτά δύο δρόμοι υπάρχουν: α) ανακύκλωση των υλικών από τα προϊόντα τέλους ζωής και β) αντικατάσταση των υλικών αυτών από άλλα που παράγονται εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ημερίδα που αποσκοπούσε στην τόνωση της συνεργασίας μεταξύ των ακαδημαϊκών φορέων και της βιομηχανίας, έλαβε χώρα στο υπουργείο Επιχειρηματικότητας, Καινοτομίας και Δεξιοτήτων του Ηνωμένου Βασιλείου στα τέλη του 2013. Κύρια ομιλήτρια ήταν η Anne Auffret, αξιωματούχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις Πρώτες Ύλες. Η Anne Auffret παρουσίασε με λεπτομέρεια τις ενέργειες της «Ευρωπαϊκής Συμμαχίας για την Καινοτομία στις Πρώτες Ύλες», η οποία επιτελεί στοχευμένες δράσεις σε σχέση με την διασφάλιση της προμήθειας των Πρώτων Υλών από την Ευρώπη.
Ανακύκλωση
Από ελληνικής πλευράς, είχε προσκληθεί και συμμετείχε η επιχείρηση Μονόλιθος ΕΠΕ. Στην ομιλία του, ο διαχειριστής της επιχείρησης, Χημικός Μηχανικός ΕΜΠ, Ιάκωβος Γιακουμής, εκτός από την παρουσίαση των δραστηριοτήτων της επιχείρησης στον κλάδο των καταλυτών αυτοκινήτων (παραγωγή και ανακύκλωση) επισήμανε πως:
1. Ο κλάδος των καταλυτών αυτοκινήτων είναι καθοριστικής σημασίας καθώς «καταναλώνει» το 40% της παγκόσμιας παραγωγής Πλατίνας, 80% της παγκόσμιας παραγωγής Παλλαδίου και 90% της παγκόσμιας παραγωγής Ροδίου.
2. Αντίστοιχα οι απενεργοποιημένοι καταλύτες αυτοκινήτων περιέχουν 250 φορές μεγαλύτερη ποσότητα πολυτίμων μετάλλων από τα κοιτάσματα εξόρυξης.
3. Μόλις των 25% των Πολυτίμων Μετάλλων ανακυκλώνονται παγκοσμίως, ενώ τουλάχιστον 8 τόνοι πολυτίμων μετάλλων «χάνονται» ετησίως από τα οχήματα τέλους ζωής που δεν ανακυκλώνονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Τέλος, ο κύριος Γιακουμής αναφέρθηκε στη σημαντική καινοτομία ελληνικής ερευνητικής ομάδας (Μονόλιθος ΕΠΕ, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος») η οποία αναπτύσσει καινοτόμο καταλυτικό μετατροπέα αυτοκινήτων με μερική αντικατάσταση των πολυτίμων μετάλλων από νανοσωματίδια μετάλλων μετάπτωσης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου