Κυριακή 4 Δεκεμβρίου 2016

H Αγία Βαρβάρα στην παράδοση της Νάξου

Χαλκί: η Αγία Βαρβάρα προστάτισσα της ευλογιάς
Η Αγία Βαρβάρα λέει ήτανε η ωραιότερη γυναίκα που υπήρχενε. Λοιπό πήγαινε στην εκκλησία, όθε ήθελε περάσει, δεν την αφήνανε ήσυχη. Και ο ίδιος ο παπάς που τηνε θύμιαζε της ψιθύριζενε στ’ αυτί. Και αυτή πια είπενε:
-Θεέ μου, δος μου κάτι απάνω μου, δος μου μιαν ασκήμια να μη γυρίζει ο κόσμος να με δει, να κολάζομαι.
Και αμέσως της παρουσιαστήκανε οι ευλογιές και έπεσε στο κρεβάτι. Κι απάνω στο κρεβάτι εμαρτύρησενε πια η γυναίκα και ήγιασενε. Αποκοιμήθηκενε και τηνε ταφιάσανε κει και την ονομάσανε Αγία Βαρβάρα.


Αφήγηση Μαρία Κεφαλληνιάδη, Χαλκί


Τσικαλαριό: τσ’ Αγίας Βαρβάρας η ομορφιά
Η Αγία Βαρβάρα ήτανε, λέει πολύ όμορφη. Ο μπαμπά της ήτανε ειδωλολάτρης και...

ήθελε να την κάνει γυναίκα του ο ίδιος. Αυτή όμως ήτανε τίμια και δεν ήθελε. Και διέταξε λοιπό να την κουτσοκεφαλίσουνε. Αυτή λοιπό το κατάλαβε και έφυγε. Γύριζε τα βουνά και τα λαγκάδια και παρακάλεσε το Θεό να της ρίξει ευλογιά, για να γίνει άσχημη, να τη σιχαθεί ο πατέρας της. Και όταν γύριζε μέσα στα βουνά έλεγε:
-πάρτε όρη τα κάλλη μου και δάση τα μαλλιά μου, και σεις αγριοπικροφύλλαδα, πάρτε την ομορφιά μου
Γι αυτό η πικροδάφνη πήρε την ομορφιά της και βγάζει λουλούδια
.

Αφήγηση Ευάγγελος Σαλτερής, Τσικαλαριό.


Σαγκρί: το θαύμα της Αγίας Βαρβάρας
Όταν κάποτε έπεσε ευλογιά στο Σαγκρί στο Πάνω Χωριό, πηγαίνανε σαν τα σκάμνα. Στο Κάτω όμως Χωριό παρουσιάστηκε μια γυναίκα μαυροφόρα, η Αγία Βαρβάρα και τους είπε:
-μη φοβάστε, δε θα πάθετε τίποτα
Και πράγματι δεν πάθανε τίποτα. Ούτε ένα μωρό παιδί δεν πέθανε. Και για αυτό είχανε μεγάλη ευλάβεια. Είχανε το εικόνισμα της στην Παναγία την Κανακαριώτισσα και της κάνουν μεγάλη λιτανεία στη γιορτή της.

Αφήγηση Στέφανος Καραμανής, Σαγκρί



Μονή: πως κτίστηκε η Αγία Βαρβάρα
Κάποτε είχε πέσει ευλογιά στη Μονή και το μισό χωριό είχε πεθάνει. Οι κάτοικοι έταξαν στην Αγία Βαρβάρα να απομακρύνει την αρρώστια και να κτίσουνε την εκκλησία. Αφού πέρασε η αρρώστια οι Μονιάτες έκτισαν την εκκλησία

Αφήγηση Εμμανουήλ Γ. Προμπονάς, Κεραμί


Οι παραπάνω αφηγήσεις έχουν καταγραφεί από τον Νίκο Κεφαλληνιάδη και έχουν δημοσιευθεί στο Φιλολογικό Ναξιακό Μέλλον


Δεν υπάρχουν σχόλια: