ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΟΣ ΟΜΙΛΟΣ
ΓΛΙΝΑΔΟΥ ΝΑΞΟΥ
Ναυαρίνου 12, Αθήνα
Θέμα: ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΙΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ Α΄/ΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΗ ΝΑΞΟ
Το Δ.Σ. του Π.Ο.Γ.Ν. στη συνεδρίαση του τής 28.03.2011 ασχολήθηκε με το θέμα συγχωνεύσεων των σχολείων Α΄βάθμιας εκπαίδευσης στη Νάξο και μετά από εκτενή διαλογική συζήτηση προέβη στις διαπιστώσεις, τα συμπεράσματα και τις προτάσεις που ακολουθούν:
1. Διαπιστώνουμε την παντελή έλλειψη δημόσιου διαλόγου και διαβούλευσης των εμπλεκομένων φορέων του νησιού, τόσο σε επίπεδο εκπαιδευτικής κοινότητας, όσο και σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης, από τη στιγμή που ανέκυψε το θέμα έως και σήμερα.
Αντ΄ αυτού, είδαμε να υιοθετούνται άκριτα αντιεπιστημονικά, αντιεκπαιδευτικά και λαϊκιστικά συνθήματα και να προωθούνται προς τους αρμόδιους της Κεντρικής Εξουσίας αιτήματα ασυνόδευτα από σοβαρή – υπεύθυνη επιχειρηματολογία. Καλούμε τους αρμοδίους της Α΄/Βάθμιας Εκπαίδευσης της Νάξου, αλλά και του αντίστοιχου Περιφερειακού Γραφείου της Σύρου, να δώσουν στη δημοσιότητα τα κριτήρια και τις ιδέες τους, βάσει των οποίων διαμορφώθηκαν και κατατέθηκαν οι προτάσεις τους προς το Υπουργείο Παιδείας.
Ειδικότερα, ποιες ήταν οι γραπτές, υπεύθυνα διατυπωμένες, προτάσεις της Α΄βαθμιας Εκπαίδευσης, ως κυρίως υπεύθυνης αρχής, επί των οποίων στηρίχθηκαν οι αποφάσεις των ανωτέρων της. Παράλληλα, προτείνουμε στον Δήμο Νάξου να δημοσιοποιήσει τις συγκεκριμένες προτάσεις που κατέθεσε στους αρμοδίους, την επιστημονική και άλλη επιχειρηματολογία του ή και τα αποτελέσματα της όποιας διαβούλευσης πραγματοποίησε υπό την αιγίδα του. Η εκπαιδευτική πολιτική είναι το σοβαρότερο θέμα που έχει να αντιμετωπίσει η κάθε λογής εξουσία. Υπενθυμίζεται ότι η Νάξος διαθέτει τουλάχιστον 80 πανεπιστημιακούς δασκάλους. Ρωτήθηκε άραγε κανείς από αυτούς, και μάλιστα οι παιδαγωγοί, για το τι θεωρείται επιστημονικά ορθό επί του θέματος;
2. Διαπιστώνουμε την ύπαρξη δύο μέτρων και δύο σταθμών στην επιλογή των σχολείων που συγχωνεύονται. Έτσι παρατηρείται το φαινόμενο στην αρχική ανακοίνωση του Υπουργείου Παιδείας, μετά την κατάθεση των σχετικών προτάσεων από τις τοπικές αρμόδιες υπηρεσίες του, να συγχωνεύονται σχολεία (όπως του Γλινάδου), τα οποία έχουν μεγάλο αριθμό μαθητών και ο οποίος προβλέπεται να αυξηθεί ακόμα περισσότερο στην επόμενη σχολική χρονιά, ενώ διατηρούνται μονοθέσια σχολεία με ελάχιστο αριθμό μαθητών. Αλλά και μετά τις αντιδράσεις και την επίσκεψη εκπροσώπου του Υπουργείου στο νησί, η «φημολογία» και οι «αποκλειστικές πληροφορίες» αναπαράγουν σχεδόν το ίδιο σενάριο με μικρές αποκλίσεις και συμβιβασμούς, χωρίς και πάλι ενιαίο, δίκαιο και επιστημονικά τεκμηριωμένο πλαίσιο παρέμβασης.
3. Πρόταση: μετά από ουσιαστικό διάλογο και ανταλλαγή απόψεων με τους πλέον αρμόδιους εκπροσώπους της εκπαιδευτικής κοινότητας, πρέπει να καταστήσουμε σαφές ότι, αναλογιζόμενοι το πραγματικό συμφέρον του ναξιώτη μαθητή και όχι άλλους εξωγενείς παράγοντες (τοπικισμούς, συναισθηματισμούς) συνηγορούμε υπέρ της δημιουργίας 6/θέσιων δημοτικών σχολείων στο νησί. Είναι αδιανόητο σήμερα, με τις τεράστιες προκλήσεις της σύγχρονης Παιδείας, στο ένα σχολείο ο δάσκαλος να πραγματώνει την εκπαιδευτική του αποστολή σε μια τάξη επί 6 ώρες την ημέρα, και λίγα χιλιόμετρα πιο δίπλα ένας άλλος να αφιερώνει 40 λεπτά ανά τάξη. Είναι αδιανόητο ένα σχολείο να είναι πλήρως επανδρωμένο με γυμναστές, δασκάλους ξένων γλωσσών, χορών, ηλεκτρονικών υπολογιστών, εξοπλισμένο όλα τα τεχνολογικά βοηθήματα της σύγχρονης εκπαιδευτικής διαδικασίας, και λίγα χιλιόμετρα πιο πέρα ένα άλλο σχολείο να βιώνει συνθήκες εκπαιδευτικής πρακτικής της δεκαετίας του 1960. Η εκπαιδευτική ανισότητα και η ανυπαρξία ίσων ευκαιριών είναι πρωτίστως μια άδικη, ανήθικη κατάσταση, απαντούμε στους υπερασπιστές του κατακερματισμού του εκπαιδευτικού έργου.
4. Επειδή είναι σε μας κατανοητές οι ευαισθησίες γονέων και φορέων του νησιού που αφορούν στη λειτουργία σχολείων σε κάθε χωριό και στην εγκατάλειψη των υπαρχόντων κτηρίων, τα οποία παραπέμπουν στο παρελθόν της κοινότητας, θα μπορούσαν ίσως να υπάρξουν λύσεις του τύπου, π.χ., να λειτουργούν ορισμένες τάξεις του 6/θέσιου σχολείου σε κάθε χωριό που διαθέτει κτήριο και ανάλογες υποδομές, με την «εγκατάσταση» εκεί του υποδιευθυντή του. Η έλλειψη όμως ουσιαστικού διαλόγου που επισημάναμε στην αρχή, στέρησε τη δυνατότητα κατάθεσης τέτοιων ή άλλων προτάσεων, οι οποίες και την εκπαιδευτική διαδικασία θα εξυπηρετούσαν και το «κοινό αίσθημα» θα ικανοποιούσαν.
Επειδή ποτέ δεν είναι αργά, καλούμε το Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων ή οποιοδήποτε άλλο φορέα να αναλάβουν την πρωτοβουλία, έστω και τη τελευταία στιγμή, να ενημερώσουν την κοινή γνώμη της Νάξου, ιδίως τους γονείς, για όλες τις πτυχές του εκπαιδευτικού ζητήματος, σε συνεργασία με την πανναξιακή εκπαιδευτική κοινότητα όλων των βαθμίδων. Παράλληλα, μέσα από διαβούλευση, να διαμορφώσει από κοινού με τους ενδιαφερομένους ενιαία θέση για το σύνολο των δημοτικών σχολείων του Δήμου, με κύριο γνώμονα το συμφέρον των μαθητών και της ναξιακής εκπαίδευσης. Το πρόβλημα με τα δημοτικά μας σχολεία δεν έληξε, ασχέτως της θετικής για κάποιους ή αρνητικής για άλλους σημερινής – προσωρινής διευθέτησης. Το πρόβλημα θα το ξανασυναντήσουμε σύντομα. Ως Προμηθείς, βρείτε λύσεις από τώρα. Ας παραμερίσουμε επιτέλους ό,τι μας έφερε σήμερα, ως μικροκοινωνία και ως έθνος, την σημερινή κατάσταση: τα κενά συνθήματα, τους κάθε είδους λαϊκισμούς, την αναμόχλευση των τοπικισμών για την προώθηση ιδίων συμφερόντων, την εξυπηρέτηση προσωπικών φιλοδοξιών, και ας σκύψουμε με σοβαρότητα και ευθύνη σε κάθε ζήτημα που ανακύπτει. Ιδίως όσοι έχουν επιφορτισθεί με την ύψιστη ευθύνη να υπηρετούν θεσμούς και το συμφέρον του τόπου.
ΤΟ Δ.Σ.
ΝΙΚΟΣ ΜΑΪΤΟΣ Πρόεδρος
ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΑΘΡΑΚΟΚΟΙΛΗΣ Αντιπρόεδρος
ΝΙΚΟΣ ΔΡΥΣ Γεν Γραμματέας
ΜΑΝΟΛΗΣ ΣΕΡΓΗΣ Ταμίας
ΜΙΧΑΛΗΣ ΣΕΡΓΗΣ Μέλος
ΜΑΝΟΛΗΣ ΣΕΡΓΗΣ Μέλος
ΓΙΑΝΝΑ ΜΠΕΡΕΔΗΜΑ Μέλος
ΜΑΝΟΛΗΣ ΣΕΡΓΗΣ Μέλος
ΓΙΑΝΝΑ ΜΠΕΡΕΔΗΜΑ Μέλος
1 σχόλιο:
poly kala ta lete
Δημοσίευση σχολίου