Η εξωστρέφεια είναι βασικό χαρακτηριστικό του λαού μας. Άνθρωποι
συναισθηματικοί με πλούσιο ταμπεραμέντο και πολλές συναισθηματικές
παλινωδίες. Με μια τέτοια, έστω και επιφανειακή, προσέγγιση της
ψυχολογίας του λαού μας μπορούμε να ερμηνεύσουμε πολλά από τα γεγονότα
της ιστορίας μας ή και την ίδια την πορεία του έθνους μας μέσα στο
ιστορικό γίγνεσθαι. Ένας λαός με τα φόντα να καταπλήξει την υφήλιο, να
συναρπάσει τους λαούς, να ανοίξει δρόμους για επιτεύγματα ασύλληπτα σε
άλλους, αλλά και ένας λαός που μπορεί να αυτοκαταστραφεί με τον πιο
αποκρουστικό, ίσως και ανόητο τρόπο.
Ο ίδιος λαός που μεγαλούργησε σε Μαραθώνα και
Σαλαμίνα αυτοκαταστράφηκε στον Πελοποννησιακό πόλεμο, ο ίδιος λαός που
αποτέλεσε τον βασικό κορμό της υπερχιλιετούς λαμπρής Ρωμανίας έδωσε
χώρο στους Οθωμανούς με τον φατριασμό, τη διαφθορά και την προδοσία, ο
ίδιος λαός που επιτέλεσε το θαύμα του 1821 σκοτωνόταν λίγα χρόνια μετά
σε εμφυλίους και δολοφονούσε τον πρώτο Κυβερνήτη, ο ίδιος λαός που
έγραφε την εποποιία του 1940 έπνιξε την πατρίδα στο αίμα σε έναν
φρικαλέο αδελφοκτόνο πόλεμο…
Τα ιστορικά στοιχεία είναι εν πολλοίς γνωστά, ωστόσο μια σωστή
ερμηνεία μπορεί να μας οδηγήσει στην καρδιά του προβλήματος ή καλύτερα
του θέματος. Μα σε τι θα ωφελούσε μια τέτοια ερμηνεία; Πολύ απλά: να
αποφύγουμε την επανάληψη αυτού του φαύλου κύκλου και στο μέλλον.
Τι είναι αυτό που μετέτρεψε τον Μιαούλη από ναύαρχο και ήρωα σε σκαιό
καταστροφέα της ναυαρχίδας του στόλου; Τι είναι αυτό που τροφοδότησε
τις πολλαπλές προδοσίες στη μάχη του Μάτζικερτ; Με μια πολύ απλή ανάλυση
μπορούμε να διαπιστώσουμε τα εξής: ιδιοτέλεια, εμπάθεια, φατριασμός,
φανατισμός, εγωϊσμός, απλή πατροπαράδοτη ξεροκεφαλιά.
Τι είναι αυτό που έκανε τους λιγοστούς Έλληνες παγκόσμιο παράδειγμα
όλων των εποχών, που ανέδειξε τους ρακένδυτους πολεμιστές του ᾿21 σε
εμπνευστές των πιο υψηλών ιδανικών σε όλον τον πολιτισμένο κόσμο, που
γέννησε τους ήρωες του ᾿40: το όραμα, τα ανώτερα ιδεώδη, η ανιδιοτέλεια,
η πίστη, η γενναιότητα, η μεγαλοψυχία.
Ενεργοποίησε την ψυχή, την καρδιά, την πίστη του Έλληνα και θα δεις
θαύματα, άφησέ τον στη μικρότητα και ποταπότητα χαμερπών ιδιοτελών παθών
και θα δεις ολέθριες καταστροφές!!! Μα, θα ρωτήσει ίσως κάποιος, τα
ίδια δε συμβαίνουν και σε άλλους λαούς; Ναι, άλλα όχι σε τόσο ακραία
μορφή. Ο ίδιος Έλληνας που εμπνέει τον κόσμο, ο ίδιος γίνεται και
αποκρουστικό παράδειγμα προς αποφυγή.
Αυτή η λογική ως Λυδία Λίθος, μπορεί να μας βοηθήσει και στην
ερμηνεία φαινομένων του παρόντος και του μέλλοντος. Αν για παράδειγμα
κρίνουμε το κίνημα των αγανακτισμένων, τι θα βρούμε σ᾿ αυτό από τα
προαναφερόμενα; Ιδιοτέλεια ή ανιδιοτέλεια, όραμα ή εμπάθεια, αυτοκριτική
ή εγωϊσμό; Τι θα βρούμε αν κρίνουμε τον εφησυχασμό, την αδιαφορία, το
φαινόμενο του καναπέ, τη δημιουργία χιλίων δυο ασύνδετων πολιτικών
κινήσεων, τα τηλεπαράθυρα, τον μέχρι πρότινος νεοπλουτισμό και τόσα
άλλα;
Στέκομαι μπροστά στον καθρέφτη και βλέπω τον μελλοντικό Καραϊσκάκη ή
τον μελλοντικό Πήλιο Γούση, τον μελλοντικό Λεωνίδα ή τον μελλοντικό
Εφιάλτη. Τι από τα δυο θα επιλέξω; Στο μύθο του Ηρακλή ο δρόμος της
αρετής ήταν στην αρχή στενός και επικίνδυνος, ενώ της κακίας πλατύς,
αλλά οδηγούσε στον γκρεμό. Τι θα επιλέξουμε τελικά για το έθνος μας, την
πατρίδα μας και τα παιδιά μας;
Τελικά, πόσο μεγάλος είσαι;
Κοινωνική Ανατολή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου