ΕΡΩΤΗΣΗ των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ προς τον κ. Υπουργό Οικονομικών
Μετά την ψήφιση του νόμου 4224/13, για την παράταση της υποτιθέμενης προστασίας από τους πλειστηριασμούς μέχρι το τέλος του 2014, οι δανειολήπτες περίμεναν τη θεσμοθέτηση του πλαισίου ρύθμισης για τα κόκκινα δάνεια, με την ελπίδα ότι επιτέλους θα τους δοθεί μια ευκαιρία για λογική ρύθμιση των οφειλών τους. Αντί αυτού από 1/1/2015 δεν θα υπάρχει έστω και αυτή η υποτυπώδης προστασία από τους πλειστηριασμούς και οι δανειολήπτες θα πρέπει να ενταχθούν στα προγράμματα ρύθμισης που θεσμοθετούνται με αποφάσεις της Κυβέρνησης και της Τράπεζας της Ελλάδος, ή να αντιμετωπίσουν τα προγράμματα κατάσχεσης που θα συνεχιστούν πλέον χωρίς περιορισμούς.
Πιο συγκεκριμένα προ τριμήνου η ΤτΕ κυκλοφόρησε σχέδιο κώδικα δεοντολογίας, μέσα στο οποίο περιγράφονται επακριβώς οι διαδικασίες που πρέπει να τηρήσουν οι τράπεζες για να νομιμοποιήσουν τη διαχείριση του χαρτοφυλακίου των κόκκινων δανείων τους. Όλη η ευθύνη και η δικαιοδοσία για την επιλογή των διαδικασιών αφήνεται στις τράπεζες.
Οι τρόποι ρύθμισης που προτείνονται μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν:
Για τις επιχειρήσεις
- Την συμφωνία ανταλλαγής χρέους με μετοχές της επιχείρησης.
- Η αποπομπή της διοίκησης και ο διορισμός νέας από την τράπεζα, αν η ίδια κρίνει οτι η παλιά διοίκηση ήταν μη συνεργάσιμη.
Για τα νοικοκυριά
- Εθελοντική παράδοση του ακινήτου από τον δανειολήπτη στην τράπεζα και ρύθμιση του χρέους που υπολείπεται της αξίας του ακινήτου.
- Μετατροπή του δανείου σε χρηματοδοτική μίσθωση, όπου ο δανειολήπτης μεταβιβάζει την κυριότητα του ακινήτου στην τράπεζα και εξακολουθεί να διαμένει σε αυτό καταβάλλοντας ενοίκιο για μια περίοδο χάριτος 5 ετών. Η μεταβίβαση αυτή γίνεται και πάλι με βάση την παρούσα αξία του ακινήτου και όχι την αξία κτήσης του ακινήτου από τον δανειολήπτη.
- Τέλος δίνεται η δυνατότητα μεταβίβασης των ακινήτων σε άλλα ιδρύματα, όπως και η μεταβίβαση του δανείου σε άλλο ίδρυμα, πιστωτή ή χρηματοδοτικό σχήμα.
Ο μοναδικός σκοπός της συγκεκριμένης δέσμης μέτρων που προτείνονται στον κώδικα δεοντολογίας της ΤτΕ είναι η παροχή αρωγής για πολλοστή φορά στις τράπεζες. Τα κόκκινα δάνεια πλέον θα εμφανίζονται ως εξυπηρετούμενα με αποτέλεσμα να μειωθούν οι ζημιές των τραπεζών αλλά και να ελαφρυνθεί το χαρτοφυλάκιό τους μέχρι τα επικείμενα stress test της ΕΚΤ τον Νοέμβριο του 2014.
Το σημαντικότερο είναι ότι με τις νέες ρυθμίσεις διευκολύνεται η πώληση προβληματικών δανείων σε τρίτους (διεθνή funds), οι οποίοι έχοντας αγοράσει τα δάνεια σε αξία πολύ χαμηλότερη της ονομαστικής τους θα μπορούν να προσφεύγουν και σε δικαστικά μέσα για να τα εισπράξουν και να διασφαλίσουν την κερδοφορία τους.
Οι τραπεζίτες βρήκαν τον τρόπο να εμφανίσουν ρυθμισμένα πολλά από τα προβληματικά τους δάνεια και παράλληλα να διευκολυνθούν στην μεταπώλησή τους σε άλλη τράπεζα ή επενδυτική εταιρία. Η κυβέρνηση για ακόμα μια φορά δείχνει την κοινωνική της αναλγησία με πρόσχημα την ευημερία των αριθμών. Οι δανειολήπτες καθίστανται έρμαια των ορέξεων των τραπεζών και για πολλοστή φορά το μέγεθος της κοινωνικής και ανθρωπιστικής κρίσης που έχει επιφέρει η λιτότητα χρησιμοποιείται ως νέο πεδίο κερδοφορίας της ολιγαρχίας.
Επειδή στην πραγματικότητα το πλαίσιο δεν αποτελεί προσπάθεια ανακούφισης των δανειοληπτών, που αντιμετωπίζουν προβλήματα επιβίωσης αλλά ένα σχέδιο διευκόλυνσης της άλωσης της ιδιωτικής περιουσίας.
Επειδή πρόκειται για εκμετάλλευση της αδυναμίας και της ανάγκης για επιβίωση, που αντιμετωπίζουν οι εξαθλιωμένοι δανειολήπτες.
Επειδή το ζητούμενο για τη διαχείριση των κόκκινων δανείων θα έπρεπε να είναι η ανακούφιση των δανειοληπτών, που αντιμετωπίζουν προβλήματα επιβίωσης και δεν μπορούν να εξυπηρετούν τα δάνειά τους με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν να χάσουν τα σπίτια τους και τα περιουσιακά τους στοιχεία.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Θα διευκρινίσει ποιές είναι οι εύλογες δαπάνες διαβίωσης και πως ορίζεται ο συνεργάσιμος δανειολήπτης; Ποιά είναι τα κριτήρια και τι εχέγγυα σκοπεύουν να ζητούν οι τράπεζες για να προσφέρουν ρυθμίσεις
2. Πώς προτίθεται να διευθετήσει τη διαχείριση των κόκκινων δανείων χωρίς να αφήσει στις τράπεζες την απόλυτη δικαιοδοσία να επιλέξουν τους τρόπους ρύθμισης, που τους παρέχονται ενδεικτικά από την Τράπεζα της Ελλάδος;
3. Θα καθιερώσει την υποχρεωτική διαγραφή οφειλών στις περιπτώσεις, που υπάρχει πραγματική αδυναμία αποπληρωμής, όπως, για παράδειγμα στους ανίατα ασθενείς, τους υπερήλικες, τους ανάπηρους και γενικά στους οικονομικά αδύνατους, που δεν υπάρχει περίπτωση να ανακτήσουν ικανότητα αποπληρωμής;
4. Σε ποιές άμεσες ενέργειες προτίθεται να προβεί προκειμένου να προστατευτούν οι δανειολήπτες από τις κερδοσκοπικές διαθέσεις των funds;
5. Σκοπεύει τελικά η Κυβέρνηση να καταργήσει το νόμο Κατσέλη που προστατεύει τους δανειολήπτες, και να εγκαθιδρύσει ένα καθεστώς όπου ο κάθε δανειολήπτης θα διαπραγματεύεται κατά μόνας με την τράπεζα;
Οι Ερωτώντες βουλευτές:
Φωτεινή Κούβελα
Λίτσα Αμμανατίδου-Πασχαλίδου
Γιώργος Βαρεμένος
Τζένη Βαμβακά
Όλγα Γεροβασίλη
Έφη Γεωργοπούλου-Σαλτάρη
Κώστας Δερμιτζάκης
Βαγγέλης Διαμαντόπουλος
Κώστας Ζαχαριάς
Χουσείν Ζειμπέκ
Κατερίνα Ιγγλέζη
Χαρά Καφαντάρη
Σταύρος Κοντονής
Παναγιώτης Κουρουμπλής
Μιχάλης Κριτσωτάκης
Βασίλης Κυριακάκης
Νίκος Μιχαλάκης
Ιωάννης Μιχελογιαννάκης
Ανδρέας Ξάνθος
Θανάσης Πετράκος
Νίκος Συρμαλένιος
Γιάννης Σταθάς
Μαρία Τριανταφύλλου
Θεανώ Φωτίου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου