Παρασκευή 22 Μαΐου 2015

Ημερίδα για την ακτοπλοϊα στη Νάξο. Χαιρετισμοί & προτάσεις


Χαιρετισμός Περιφερειάρχη στην ημερίδα «Η Ακτοπλοΐα ως πυλώνας ανάπτυξης της οικονομίας των νησιών των Κυκλάδων»
Κυρίες και κύριοι...
 η ημερίδα της Νάξου με θέμα «Η Ακτοπλοΐα ως πυλώνας ανάπτυξης της οικονομίας των νησιών των Κυκλάδων» είναι μια εξαιρετική ευκαιρία για να συζητήσουμε ένα ζωτικής σημασίας κεφάλαιο για τα νησιά μας.
Λυπάμαι που δεν βρίσκομαι σήμερα μαζί σας, όμως μια συνάντηση εξαιρετικά σημαντική για το μέλλον της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, με την Ευρωπαία Επίτροπο Περιφερειακής Πολιτικής κα Κορίνα Κρετού, όσον αφορά την συμμετοχή μας και την πορεία μας στα ευρωπαϊκά προγράμματα, δεν μου επιτρέπει να συμμετέχω.

Κυρίες και κύριοι,
η νησιωτική Ελλάδα αναζητά εδώ και δεκαετίες το δικό της οδικό δίκτυο.
Η νησιωτική Ελλάδα αναζητά εδώ και δεκαετίες τα δικά της διευρωπαϊκά δίκτυα.
Η νησιωτική Ελλάδα αναζητά, εδώ και δεκαετίες, λύσεις και απαντήσεις στο μεγάλο θέμα της προσβασιμότητας και της συνδεσιμότητας.
Ζητήματα που, δυστυχώς, μετά από πάρα πολλά χρόνια συζητήσεων, αναζητήσεων και πολλών χαμένων ευκαιριών, τουλάχιστον σε επίπεδο ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων, δεν έφτασαν στο σημείο που όφειλαν να έχουν φτάσει.
Σήμερα, σε ένα περιβάλλον ιδιαίτερα επιβαρυμένο από τα δημοσιονομικά προβλήματα, με την αγορά, στο κομμάτι των ακτοπλοϊκών εταιρειών να εμφανίζει σημάδια εξαιρετικής κόπωσης και να στέλνει μηνύματα τα οποία γεμίζουν όλους μας με αγωνία, οφείλουμε να κινηθούμε με απόλυτο ρεαλισμό και να προσεγγίσουμε τα ζητήματα της ακτοπλοΐας με τρόπο που θα μας κρατήσει μακριά από λαϊκισμό, μακριά από παθογένειες του παρελθόντος, μακριά από την εκμετάλλευση ενός ζητήματος, που για τους νησιώτες που όλοι εκπροσωπούμε, είναι ένα στοίχημα επιβίωσης.
Η χώρα μας, μετά από μια πολύ μακρά περίοδο αυστηρής και σκληρής κρατικής παρέμβασης, από το σύστημα των γραμμών σκοπιμότητας, πέρασε στην απελευθέρωση, καθιερώνοντας παράλληλα ένα δίκτυο των λεγομένων «άγονων γραμμών», οι οποίες συντηρούντο με τις κρατικές επιδοτήσεις. Σήμερα που η χώρα βρίσκεται σε εξαιρετικά αδύναμη θέση να στηρίξει χρηματοδοτικά όλο αυτό το πλαίσιο των επιδοτήσεων, η αγωνία μας, για την οποία σας μίλησα αρχικά, πηγάζει ακριβώς από την δημοσιονομική αδυναμία να στηριχθεί το σύστημα των άγονων γραμμών με επαρκή κονδύλια, αλλά και το υπόλοιπο δίκτυο ελεύθερης δρομολόγησης να είναι και αυτό υποχρηματοδοτημένο, λόγω ακριβώς της πολύ μεγάλης μείωσης της επιβατικής κίνησης, κατά την περίοδο των τελευταίων ετών.
Σήμερα λοιπόν οφείλουμε να κινηθούμε σε δύο επίπεδα:
Το πρώτο επίπεδο έχει να κάνει με το ποιες παρεμβάσεις πρέπει να γίνουν, ώστε η αγορά να λειτουργήσει, με τις σημερινές συνθήκες, στο καλύτερο δυνατό περιβάλλον. Πώς μπορούμε, με παρεμβάσεις θεσμικές και λιγότερο οικονομικές, να δώσουμε ανάσες στην δοκιμαζόμενη ακτοπλοΐα.
Το δεύτερο επίπεδο είναι να δούμε πώς μέσα σε αυτή τη μεγάλη ευρωπαϊκή οικογένεια, μπορούμε να ανατρέψουμε δεδομένα δεκαετιών και να δώσουμε διέξοδο σε ευρωπαϊκούς πόρους, ώστε να οδηγηθούν στην ακτοπλοΐα. Αυτό για το οποίο επί πολλά χρόνια δεν μπορέσαμε να πείσουμε και ίσως δεν πιέσαμε ως χώρα ούτε με την ένταση που έπρεπε αλλά ούτε και με την επάρκεια των επιχειρημάτων, όποτε χρειάστηκε, είναι ότι η απαγόρευση επιδότησης λειτουργικών δαπανών από ευρωπαϊκούς πόρους, θα έπρεπε να εξαιρεί την ακτοπλοΐα. Διότι η ακτοπλοΐα για τα νησιά μας είναι ό,τι και οι λεωφόροι, ό,τι και ένα δίκτυο αστικών συγκοινωνιών για την ηπειρωτική Ευρώπη. Τα λεγόμενα διευρωπαϊκά δίκτυα που έχουν απορροφήσει ένα πολύ μεγάλο ποσοστό ευρωπαϊκών πόρων, από όλα τα Ταμεία και κυρίως από το Ταμείο Συνοχής, θα πρέπει στα νησιά μας να έχουν ένα άλλο περιεχόμενο ως προς τον οδηγό εφαρμογής και ως προς τους κανόνες διαχείρισής τους.
Προκλήσεις τεράστιες, προκλήσεις που για τους νησιώτες οδηγούν στην εκπλήρωση ή μη της επιβίωσης, προκλήσεις που η μοίρα και η ιστορία έφεραν στην δική μας περίοδο για να τις αντιμετωπίσουμε.
Επαναλαμβάνω τους κανόνες:
Σεβασμός στην αγορά, ακόμα μεγαλύτερος σεβασμός στις ανάγκες των νησιωτών, μακριά από λαϊκισμό και με πολύ μεγάλο αίσθημα ευθύνης.
Οι Κυκλάδες αποτελούν διαχρονικά τον κεντρικό πυλώνα στήριξης της ελληνικής ακτοπλοΐας, αφού συνεισέφεραν το 50% του συνόλου των εσόδων της, πράγμα που μας οδηγεί στην υποχρέωση να αναζητήσουμε τις λύσεις που χρειαζόμαστε, ξεκινώντας από τις Κυκλάδες, αφού λύση στις Κυκλάδες σημαίνει λύτρωση και οξυγόνο της ελληνικής ακτοπλοΐας στο σύνολό της.
Εκτιμώντας την σημερινή σας συνάντηση ως εξαιρετικά κρίσιμη ως προς τα συμπεράσματα και πολύ περισσότερο ως προς τις προτάσεις στις οποίες θα οδηγηθεί,
σας εύχομαι καλή επιτυχία.

Γιώργος Χατζημάρκος
Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου


Τοποθέτηση Νίκου Συρμαλένιου στην Ημερίδα για την Ακτοπλοϊα
Στην τοποθέτηση του στην Ημερίδα που έγινε στη Νάξο, με θέμα " Η Ακτοπλοϊα ως πυλώνας ανάπτυξης της οικονομίας των νησιών των Κυκλάδων" ο Νίκος Συρμαλένιος, μεταξύ άλλωνανέφερε:
"....Η Ακτοπλοϊα επιδεινώνεται χρόνο με το χρόνο. Στην Ελλάδα υπάρχουν δύο χαρακτηριστικά, σε σχέση και με τις άλλες χώρες της Ε.Ε. Πρώτον, διενεργείται αποκλειστικά απόιδιωτικές εταιρείες και δεύτερον, κατέχει τα ακριβότερα εισιτήρια σε σύγκριση με αντίστοιχες αποστάσεις των άλλων χωρών...
Ουσιαστικά σήμερα η Ακτοπλοϊα έχει μετατραπεί σε ολιγοπώλιο υπό την ομπρέλα του χρηματοπιστωτικού συστήματος, με ουρές κάποιες υπερχρεωμένες εταιρείες πουσπρώχνονται εκτός αγοράς.
Αυτό το τοπίο που διαμορφώθηκε βαθμιαία όλα τα τελευταία χρόνια, παρήγαγε λιγότερα πλοία, μείωση δρομολογίων ιδιαίτερα τους πέντε χειμερινούς μήνες από Νοέμβριο έως Μάρτιο,εκατοντάδες απλήρωτους ναυτικούς που βρίσκονται σε πολύ δεινή θέση. Παράλληλα, με τη βοήθεια και του υπάρχοντος θεσμικού πλαισίου, έσπρωξε στην ανεργία ακόμα περισσότερουςναυτικούς.
Η κατάσταση αυτή οξύνθηκε εν μέσω κρίσης και διαμόρφωσε ένα ακτοπλοϊκό τοπίο, που μόνο τους καλοκαιρινούς μήνες γίνεται φιλικό προς τους πολίτες και τους εκατοντάδες χιλιάδεςεπισκέπτες - τουρίστες, ενώ την υπόλοιπη περίοδο δημιουργεί σε ορισμένες περιοχές και νησιά, μεγάλη αγανάκτηση στους μόνιμους κατοίκους, που διεκδικούν το αυτονόητο δικαίωμαστη μετακίνηση τους, καθώς και των εμπορευμάτων.
Αυτό το τοπίο βρήκε η νέα κυβέρνηση, όταν ανέλαβε το τιμόνι της χώρας από τις 25/1. Από τότε άρχισαν να σκάνε στα χέρια της διάφορες νάρκες. Δεν είναι βεβαίως τυχαίο ότι π.χ. τοδιάτημα αυτό, έστω και δικαιολογημένα, έγιναν περισσότερες επισχέσεις εργασίας, απ/ όσες σωρευτικά τα πέντε τελευταία χρόνια...
Οι ναυτικοί βεβαίως απαλλάχθηκαν από τη θηλιά της επιστράτευσης, δεν απαλλάχθηκαν όμως από το βραχνά της απλήρωτης εργασίας, ούτε βέβαια από το φάσμα της ανεργίας.
Παράλληλα τοπικές κονωνίες και ανάμεσα τους πολλά μικρά νησιά όπως πχ η Ανάφη, βλέπουν επιδείνωση στην ακτοπλοϊκή τους διασύνδεση, ενώ άλλα νησιά όπως οι δυτικές Κυκλάδες,η Σίκινος, η Φολέγανδρος κ.α., εξακολουθούν να αντιμετωπίζονται ως νησιά β/ και γ/ ταχύτητας και κατηγορίας. Επίπλέον περικοπές δρομολογίων υπήρξαν, τόσο στη διασύνδεση τωνΚυκλάδων με τη Θεσσαλονίκη, όσο και με την Κρήτη.
Σε ότι δε αφορά το ακτοπλοϊκό δίκτυο, αυτό παραμένει δέσμιο παλαιών λογικών, εγκλωβισμένων στο σχεδιασμό των συμφερόντων των ακτοπλοϊκών εταιρειών, που εν πολλοίςαδιαφορούν για τις ανάγκες των τοπικών κοινωνιών. Δεν είναι δυνατόν να συνεχίζεται επί χρόνια ο ίδιος σχεδιασμός και προγραμματισμός, όπου για την ίδια διαδρομή να έχουμε περίπουταυτόχρονες αναχωρήσεις, ενώ την επόμενη μέρα π.χ. να μην έχουμε καμμία....
Καλείται ακριβώς εδώ το κράτος να παίξει το ρυθμιστικό του ρόλο, προσανατολίζοντας την αγορά στην εξυπηρέτηση της οικονομίας, της τουριστικής ανάπτυξης, με κεντρικό στόχο τηνεξυπηρέτηση των αναγκών των τοπικών κοινωνιών.
Σε αυτές τις συνθήκες και με αυτά τα δεδομένα, έρχεται η πρόταση μας για τη δημιουργία του Δημόσιου - Κοινωνικού Φορέα Ακτοπλοίας, ενός φορέα που δεν θα αναβιώσειαποτυχημένα μοντέλα του παρελθόντος, όπως πχ. η "Ελληνική Ακτοπλοϊα" ή Εταιρείες Λαϊκής Βάσης ( άλλωστε μην ξεχνάμε ότι ακόμα και σημερινές εταιρείες όπως η ΝΕΛ και ηΑΝΕΚ, ξεκίνησαν ως τέτοιες.
Ο Φορέας αυτός, που δεν θα είναι αμιγώς κρατικός, αλλά πολυμετοχική Α.Ε., με πλειοψηφία του δημοσίου, αλλά και συμμετοχή της αυτοδιοίκησης, επιμελητηρίων, ακόμα και ιδιωτών,δεν θα καταργήσει τη σημερινή ιδιωτική αγορά, αλλά θα λειτουργήσει συμπληρωματικά, προφανώς και ανταγωνιστικά, κατά τα πρότυπα κάποιων σκανδιναβικών χωρών.....
Θα διαθέτει δικά του πλοία, διαφόρων τύπων και μεγεθών, έτσι ώστε να ανταποκρίνεται στις ιδιαίτερες ανάγκες του ακτοπλοϊκού δικτύου. Ως Κοινοπρξία με συμμετοχή του δημοσίου,δικαιούται ευρωπαϊκής χρηματοδότησης για κατασκευή νέων ή και επισκευή παλαιών πλοίων και μάλιστα σε ελληνικά ναυπηγεία, που τώρα φυτοζωούν.
Ο Φορέας αυτός που πρέπει να λειτουργήσει αυτοτελώς έξω από το ΥΝΑΙ, έχει να επιτελέσει δύο βασικά στόχους : α) Να δημιουργήσει ένα ελάχιστο δημόσιο δίκτυο ακτοπλοϊκώνσυγκοινωνιών, που παίρνοντας υπόψη και ήδη υπάρχουσες μελέτες της Αυτοδιοίκησης, των Επιμελητηρίων κλπ, θα ανταποκρίνεται στο ρόλο της Ακτοπλοϊας ως δημόσιο και κοινωνικόαγαθό και θα στοχεύει και στην κάλυψη συνδυασμένων μεταφορών αεροπορικών, υδροπλάνων κλπ. β) Να παρέχει συγκοινωνιακό έργο, είτε άμεσα με δικά του πλοία, είτε με λίζινγκ,είτε με εκμίσθωση του δικτύου σε ιδιωτικές εταιρείες.
Είναι προφανές ότι η παροχή του συγκοινωνιακού έργου από το Φορέα, θα έχει ως πρώτο στόχο την κάλυψη των γραμμών δημοσίου συμφέροντος, των λεγόμενων άγονων γραμμών καιστη συνέχεια βεβαίως την επέκταση του στο συνολικό δίκτυο.
Οπως καταλαβαίνουμε όλοι, ο φιλόδοξος αυτός στόχος δεν είναι υπόθεση λίγων μηνών και μάλιστα όταν βρισκόμαστε στην πολύ δύσκολη σημερινή συγκυρία, όπου κάποιοι θέλουν ναμας οδηγήσουν σε άτακτη υποχώρηση και στην αποδοχή του νεοφιλελεύθερου στάτους κβό, που ερήμην των λαών έχουν οικοδομήσει. Η δημόσια διαβούλευση όμως, πρέπει άμεσα ναξεκινήσει.
Στο μεταξύ έχουμε πολλά πράγματα να κάνουμε για να αντιμετωπίσουμε τις άμεσες καθημερινές ανάγκες : Πρώτον, να ολοκληρώσουμε το συντομώτερο δυνατό την πληρωμή τωναπλήρωτων ναυτικών. Δεύτερον, να βρούμε λύσεις ακτοπλοϊκής κάλυψης όλων των νησιών, με λογικότερη επιλογή την επέκταση των σημερινών γραμμών και δρομολογίων προς τααπομονωμένα νησιά και λιμάνια. Τρίτον, να δημιουργήσουμε τους όρους ανασχεδιασμού των ωραρίων και προγραμμάτων αφιξοαναχωρήσεων. Τέταρτον, να εντάξουμε όλα ταδρομολόγια σε on line σύστημα, κατά τα πρότυπα των αεροπορικών εταιρειών, έτσι ώστε να διευκολυνθεί ο προγραμματισμός επισκεψιμότητας των χιλιάδων τουριστών.
Μπορεί όλα τα παραπάνω να σας φάινονται ανέφικτα. Αυτό όμως για μας είναι το μεγάλο στοίχημα. Είμαι αισιόδοξος, ότι με τη βοήθεια του λαού θα τα καταφέρουμε...!..."



ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΜΠΟΡΟΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΝΑΞΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΑΚΤΟΠΛΟΙΚΟ

Εν όψει της Συνεδρίασης του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών που πραγματοποιήθηκε στη Νάξο 21 με 22 Μαΐου 2015, σας γνωστοποιούμε τις προτάσεις του Εμποροεπαγγελματικού Συλλόγου Νάξου , όπως ειπώθηκαν σ’αυτήν .
Να ενισχυθούν οικονομικά και να εμπλουτιστούν τα Ενδοκυκλαδικά Επιδοτούμενα δρομολόγια και να υπάρχει καθημερινή πρόσβαση στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων, τη Σύρο ,(λόγω αυξημένης ζήτησης για μεταφορά ασθενών στο Νοσοκομείο Σύρου τόσο και στις υπηρεσίες που βρίσκονται στην Πρωτεύουσα ώστε να αποφεύγονται τα περιττά έξοδα και η ταλαιπωρία του κόσμου.
Ζητάμε και είναι επιβεβλημένο κάθε τέλος του χρόνου να εξασφαλίσουμε, να δημοσιεύονται στα συστήματα κρατήσεων των εισιτηρίων όλα τα δρομολόγια της επόμενης χρονιάς, έτσι ώστε όλοι οι επαγγελματίες που ασχολούνται με τον τουρισμό αλλά και οι επισκέπτες να τα γνωρίζουν εκ των προτέρων.
Θέλουμε τουλάχιστον κατά τους θερινούς μήνες όσον αφορά τα διπλανά νησιά Μύκονο & Σαντορίνη ,τα δρομολόγια των πλοίων να είναι μετά τις αφίξεις των charters και των αφίξεων των αεροπλάνων από το εξωτερικό ώστε να μπορούν οι επισκέπτες να φτάσουν στον τελικό τους προορισμό αυθημερόν.
Επιθυμούμε επικοινωνία με Θεσσαλονίκη, Κρήτη ,Σάμο και στα δρομολόγια αυτά, τα πλοία να προσεγγίζουν και το κομβικό λιμάνι της Νάξου ,ώστε να συνδεθεί η Ηπειρωτική με την Νησιωτική Ελλάδα.
Τέλος ,προτείνουμε στα δρομολόγια Βορείου Αιγαίου προς Δωδεκάνησα να περιλαμβάνεται και η Νάξος.



Ο Πρόεδρος και το Δ.Σ. Εμποροεπαγγελματικού Συλλόγου Νάξου



Δεν υπάρχουν σχόλια: