Το ότι το Ελληνικό Κράτος ήταν ο απόλυτος διαχειριστής είναι και ο λόγος που ποτέ η σμύριδα δεν αξιοποιήθηκε πραγματικά. Το Ελληνικό Κράτος πάρα πολλές φορές, κρίσιμες για τα οικονομικά του αλλά και την αξιοποίηση της σμύριδας υποθήκευε τα κέρδη της εμπορίας του ορυκτού...
Η πρώτη φορά ήταν το 1863. Σε μια περίοδο που ιδιαίτερα η γερμανική αγορά απορροφά μεγάλες ποσότητες σμύριδας και μηχανές λείανσης με τροχούς από σμύριδα Νάξου κατακλύζουν τον ταχέως αναπτυσσόμενο βιομηχανικά κόσμο το Ελληνικό Κράτος υποθηκεύει για 3 χρόνια τις προσόδους της σμύριδας προκειμένου να δανειστεί 1εκατομύριο δραχμές από την Εθνική Τράπεζα.
Ποιο συγκεκριμένα και σύμφωνα με το Ιστορικό Χρονολόγιο της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος στις 2 Μαΐου 1863 με ψήφισμα της ‘’ Εθνικής των Ελλήνων Συνέλευσης ‘’ συνάπτεται δάνειο με την Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος ύψους 1 εκατομμυρίου δραχμών προς 6% τόκο με παραχώρηση της προσόδου της σμύριδος διάρκειας 3 ετών.
Για να καταλάβει κανείς το μέγεθος του δανείου την ίδια περίοδο το μετοχικό κεφάλαιο της Εθνικής Τραπέζης ανερχόταν στα 8 εκατομμύρια δραχμές.
Η υποθήκευση της σμύριδας δεν ήταν μόνο οικονομική, δεν ήταν μόνο ότι εισέπραττε τα κέρδη μια τράπεζα και όχι οι εργαζόμενοι, ήταν βασικά η αιτία στο να μην αναπτύσσεται ούτε ο τρόπος εξόρυξης ούτε η επιτόπου εκμετάλλευση της σμύριδας. Ακόμα και η αποθήκευση της γινόταν σε αποθήκες στη Σύρο γιατί εκεί είχε υποκατάστημα η Εθνική και έτσι μπορούσε να την διαχειρίζεται ευκολότερα για το συμφέρον της...
Όταν το 1897 το Ελληνικό Κράτος αποφάσισε να φτιάξει αποθήκες στη Νάξο για να γίνεται απευθείας εξαγωγή τότε ήρθε μια νέα υποθήκευση στον Διεθνής Οικονομικό Έλεγχο και για ακόμη μια φορά όλα πήγαν πίσω.


Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου